Interjú Hajdú Csongorral, a HVG Állásbörze főszervezőjével

Bár ügynökségként az employer branding égisze alatt mi magunk is segítünk vállalatoknak abban, hogy egy Állásbörzén milyen üzenetekkel, standdal és aktivitásokkal jelenjenek meg, mégis úgy gondoltuk, a legautentikusabb nézőpontokat az tudja megadni, aki már hosszú évek óta a főszervezője a HVG Állásbörzének.

Csongorral egy péntek délután ültünk le beszélni, és a hajtás és rohanás ellenére a tőle megszokott nyugodtsággal és higgadtsággal fogadott minket.

Csongor nem ma kezdte. 1995 és 2000 még egyetemistaként, 2000 és 2006 között pedig a BME Karrier Irodájának vezetőjeként azon fáradozott, hogy felkészítse a hallgatókat a pályakezdésre, a Műegyetemi Állásbörzéken való sikeres szereplésre, illetve, hogy valamilyen módon áthidalja a fiatalok és a munkaerőpiac elvárásai között meghúzódó szakadékot.

„Barátaimmal együtt azon gondolkodtunk, hogy mindezt ki kellene terjeszteni más területekre is, és nem csak a műegyetemi hallgatók számára elérhetővé tenni.
Ekkor jött egy nagyszabású, országos hatókörű állásbörze gondolata, és később ez az ötlet nőtte ki magát azzá a rendezvényé, amit most HVG Állásbörzeként ismerünk.”

Egy vállalatnak rengeteg eszköz áll rendelkezésére ahhoz, hogy új jelölteket ismerjen meg. Kezdve a fejvadász módszertől az egyszerű álláshirdetésen keresztül az ajánlási rendszerekig. Csongor elmondása szerint azonban nagyon más, ha valakit egy állásbörzén ismerünk meg.

„Rengeteg információt tudunk meg a jelöltről: abból, ahogy megjelenik, ahogy kommunikál.
Pár kérdéssel le tudjuk tesztelni a szakmai kompetenciáját, a nyelv-tudását.
Lehet, hogy valakit az önéletrajza alapján behívnánk, de a személyes találkozás során ezen mutatók alapján mégsem tudjuk őt elképzelni a cégünknél.
És ez fordítva is igaz lehet. A személyes találkozás hiányában sok olyan jelöltet veszíthetünk el, aki nagyon is beleillene az elképzelésünkbe, de az önéletrajzából ez nem derül ki. Így akár nem csak hetekkel tudjuk lerövidíteni a kiválasztási folyamatot, de megtalálhatjuk az ideális jelölteket is.

Engedjetek meg egy személyesen átélt példát ezzel kapcsolatban.
A történet főszereplője egy nagyon kedves hölgy, aki a gyerekei születése miatt 4 év otthon töltött év után kezdett állást keresni. Úgy érezte, hogy esélyes jelölt lehet az egyik kiállítónknál, viszont azt olvasta az álláshirdetésekben, hogy a munka 2 hónapos külföldi betanulással kezdődik, melyet a még pici gyerekei miatt nem tudott volna vállalni. A rendezvényen jelentkezett személyesen, és közösen találtak olyan megoldást, melynél a két hónapot két hétre lehetett redukálni. Ilyen feltételekkel már vállalni tudta a munkát, és sikerrel vette a felvételi eljárást is.”

Tudjuk, hogy a HVG Állásbörzén mintegy 200 kiállító és 10 000 látogató van jelen évről-évre, de mitől más a HVG Állásbörze, mint más hasonló rendezvények?

„Mind a kiállítók, mind pedig a látogatók számára rengeteg olyan programmal egészítjük ki a lehetőségeket, melyek segítségével egymásra találhat a jelölt és a vállalat. Ilyenek pl. a színkódos e-regisztráció, az előadói tér sokszínű előadásai, a Női Karriersarok, a CV tanácsadás és fotózás. De a vidéki székhelyű vállalatokra is gondoltunk, mert az ország hat nagyvárosában helyi kampányokat folytatunk, illetve 4 városból ingyenes buszjáratokat is indítottunk.”

Minden vállalat álma, hogy megnyerje a standszépségversenyt. De igaz, itt nem elég a szép, jónak is kell lennie. Mit javasolnak a cégeknek, mitől „menő” egy stand?

„Nagyon sok szempont van, ami alapján a jelölteknek szimpatikus egy adott cég. Felméréseink szerint rendkívül fontos, hogy a cég képviselői hogyan kommunikálnak a jelöltekkel, milyen a céges kultúra. De a fiatalok rendkívül örülnek annak is, ha kompetens szakemberekkel beszélhetnek, akik pontos információkat tudnak adni egy adott munkakörrel kapcsolatban.
Mégis az egyik legelsődlegesebb szempont a hitelesség. Az, hogy a stand megjelenésében, üzeneteiben, aktivitásaiban visszaköszönjön a cég tényleges értékrendje, kultúrája, mert a jelölt így jobban el tudja képzelni, hogy beleillik-e a rendszerbe vagy sem.
A vállalatoknak mint mindig, most is azt javaslom: mutassanak magukból minél többet, a lehető legőszintébben!”